Kundresan är något som företagare lägger mycket fokus på. Och med goda skäl, en väl genomtänkt och stöttad kundresa ger goda resultat. Leadsgenerering kan ge stor effekt på antalet potentiella kunder och är något som också är värt mycket fokus. I den här artikeln tar vi upp deras samband.
Vad är leadsgenerering?
Leadsgenerering är den process då man försöker attrahera potentiella kunder och sen göra de till effektiva leads. Ett lead är en person som har visat någon typ av intresse för en viss produkt eller tjänst, alltså något som är påväg mot ett köp och så att säga har påbörjat kundresan.
Leadsgenerering kan du göra genom en välgjord hemsida, call to actions och snygga landningssidor, aktiva, regelbundna och intresseväckande inlägg på sociala medier och SEO (sökmotoroptimering). Försök vara där du tror att potentiella kunder kan vara och se till att sticka ut och se till att du visar att du kan uppfylla deras behov. Var specifik, lär känna din målgrupp och försök göra ditt företag så attraktivt som bara möjligt.
Vad menas med kundresan?
Kundresan är den resa som en person gör uifrån ett företags perspektiv. De går från okänd, till potentiell kund, till kund och tillsist till en lojal och återkommande kund. Det här är det alla företagare vill ha, bättre försäljning och fler lojala kunder. Att bry som om denna resa är därför av stor vikt.
Som företag vill du stötta den potentiella kunden i varje stadium. Du vill möta de där de är och uppmuntra personen till köp av din tjänst eller produkt. Som företag vill du vara hjälpsam och ge de den information de behöver för att fatta ett beslut.
Leadsgenerering är steget innan kundresan
Med leadsgenerering skapar du fler människor som blir intresserade av din verksamhet. Det här gör att du får fler personer som påbörjar resan mot att bli en av dina lojala kunder. Så leadsgenerering är ett viktigt steg innan kundresan. Utan leads får du inte en bättre försäljning eller fler kunder.